januari 11, 2023 4:28 e m
Published by magnuslonden
I denna franskspråkiga affisch för Norge har (den okända) konstnären med signaturen ”Schenk” utnyttjat himlen för att illustrera turistens och människans litenhet. Andäktigt beundrar vi den mäktiga fjällvärlden. Sloganen i affischen förstärker budskapet: Norge är ett naturens under!
november 28, 2022 2:34 e m
Published by magnuslonden
Vissa saker känns eviga. Som det harmoniska med att åka skidor i Lappland. Den här affischen skapades för nästan 100 år sedan, men det ser ju ut som 2020-talet, eller hur? Affischen gjordes på uppdrag av Svenska Turistföreningen, de visste vad folk behövde under det stressiga 1930-talet, förlåt … 2020-talet.
oktober 6, 2022 5:20 e m
Published by magnuslonden
Danmark lade ner mycket affischenergi på att framställa sig som ett strandparadis. Vilket förstås var och är alldeles sant. Sven Henriksens affisch Dänemark – Das Land des Meeres (”Danmark – Havets land”) visar upp ett land där hela befolkningen – också barnen – plaskar i havet. Se det som en tidig turistflirt med barnfamiljerna. På […]
april 14, 2022 9:25 f m
Published by magnuslonden
Välkommen till det vackra landskapet Västerbotten! Här finns floder, fjäll och till och med en liten by med en kyrka – och en fabrik. Precis, just så här marknadsförde sig Västerbotten till resenärer från hela världen. Vi tror att affischen är från 1930-talet (den är odaterad). Vi hittade affischen bortglömd i ett arkiv och nu […]
mars 29, 2022 6:28 e m
Published by magnuslonden
Denna roliga vintage poster gör reklam för hemester i Sverige. Affischen är ett strålande exampel på hur Turistföreningen år efter år försökte få svenskar att resa – i Sverige. Med hjälp av affischer, broschyrer filmer och föredrag spred man ut budskapet. Här är det etnologen Ossian Elgström som år 1932 lobbar för att vi ska […]
mars 19, 2022 6:02 e m
Published by magnuslonden
Denna poster från 1937 är en sann föregångare! Se hur man kombinerat den tidens grafiska kunnande med fotografier – något som var sällan skådat på 1930-talet. I förgrunden ser vi en käck dam som visar vad Saltsjöbaden är till för – sport, bad, segling och friska fläktar! Konstnären är okänd.
januari 27, 2021 4:56 e m
Published by magnuslonden
Här i Olles Nymans stiliga poster njuts det av en solig dag på resturang Sollidens terass. Under sommarmånaderna är detta ett välbekant syn i svenska hem, då det är just på Solliden som Allsång på Skansen äger rum. Allsångstraditionen fick sin början samma år som denna affisch skapades – 1935 – och scenen som används […]
november 23, 2018 1:35 e m
Published by tinovuorela
Det här är en klassiker inom nordisk affischkonst. Sloganen ”See the Lands of the Vikings” får oss visserligen att rodna en aning, men samtidig är vi glada över att fyra av fem nordiska länder för en gångs skull lyckades enas kring sin marknadsföring. Konstnären Ben Blessum föddes i Norge men fick sin karriär som målare […]
november 23, 2018 1:26 e m
Published by juusohuhtamaki
Saltsjöbaden var en gång ett område som verkligen kämpade hårt med sin marknadsföring: Kom till oss! Det är jättefint här ute i skogen! Konstnären Ernst Åkerbladh hyrde ett sommarhus i området och den tidens marknadsförinschef i byggden var inte dummare än att se till att utnyttja hans konstnärliga kompetens.
november 23, 2018 1:23 e m
Published by tinovuorela
En drygt 90 år gammal affisch, men ändå är det mesta sig likt. Stadshuset i bakgrunden var klart sedan länge och bron över Mälaren är den samma som idag. Affischen är från 1932 och tack vare utbyggnaden av tåglinjerna blir nu Sverige ett möjligt turistland för den som väljer annat än båt. Tågen gör det […]