Erik Heffer föddes i Lund. Familjen bodde i Eslöv och pappan var yrkesmålare och mamman drev lanthandel. Familjen flyttade till Stockholm där Erik tog studenten på Södra Latin. Erik var tidigt intresserad av reklam och dåtidens affischer gjorde stort intryck på honom.
Hans första arbetsplats blev Esselte där förpackningar och etiketter skulle utformas. Chef var den välkände Ruben Rausing. Det blev en god skola för den unge Erik.
Två år senare anställdes han på Svenska Telegrambyrån i Göteborg och blev kvar i två år. Nästa anhalt blev Åhlén & Åkerlunds förlag i Stockholm där han arbetade i fyra år.
Sedan var det dags för Svenska Telegrambyrån i Stockholm som letade efter en ny ateljéchef. 1935 värvades Heffer av dåvarande chefen Helge Hirsch. Heffer blev Telegrambyrån trogen till pensioneringen – och några år därtill.
”Han erbjöd mig 900 kr i månaden, en svindlande summa på den tiden som jag inte hade råd att tacka nej till”, har Heffer berättat i boken Svenska Reklam affischer.
Heffer var mer än ateljéchef, han hade ett fantastiskt väderkorn för reklamens strömningar och en förmåga att hitta rätt folk till rätt jobb. Bland annat så såg han till att den numera legendariske Ove Pihl fick sitt första reklamjobb.
– Erik Heffer var ödmjuk och genomtrevlig. Det är det bästa sättet att beskriva honom. Dessutom gav han mig mitt första jobb i reklambranschen och vi kom att bli vänner för livet.
Till Erik kunde man gå och prata ut. Han hade alltid ett vänligt ord till övers, vilket kunde behövas på Telegrambyrån, då stämningen inte alltid var på topp. Erik var en ofta sedd vän hemma hos oss på jular och påsk. Han blev änkling ganska tidigt och hans son Douglas hade flyttat till Paris. Så på sätt och vis blev jag som en extra son för honom, och Erik som en extra far för mig, berättar Ove Pihl när vi når honom på telefon Den affisch som kanske är mest förknippad med Erik Heffer är inte en reseaffisch utan en affisch som tillkom efter kriget som skulle motverka oroligheterna på arbetsmarknaden då människor bytte jobb titt som tätt. Heffer skapade begreppet ”hoppjerka” med en affisch som visar en arbetare som likt en gräshoppa hoppar mellan fabrikerna.
”Jag minns att jag stod på spårvagnen hem en dag och hörde två killar samtala. Plötsligt säger den ene ’vad är du för en jäkla hoppjerka.’ Då förstod jag att kampanjen hade fungerat”, har Heffer berättat. Erik kallades ”Jerka” som grabb.
Erik Heffers mest berömda reseaffisch tillkom 1944. Svenska Lloyd utlyste en affischtävling och Heffer kammade hem förstapriset på 2 500 kr. Beskedet kom i form av ett telegram.
”Juryn i Svenska Lloyds affischpristävling har tillerkänt Eder första pris för Edert tävlingsbidrag med mottot ’Önskedrömmen’ till vilket vi gratulerar Eder. Svenska Lloyd/Bökman”.
Som affischmakare var Erik Heffer en av de stora i Sverige och uppdragen och priserna var många. För SJ skapade han några verkliga klassiker, alltid med humor och med upplevelsen i centrum. I affischen ”En resa med SJ till fjällen” har själva tåget inte så stor betydelse, det viktiga i Heffers motiv är glädjen hos dem som reser. I dag kanske en självklarhet, men på den tiden var det oftast tekniken – båten, flyget eller tåget – som dominerade.
1991 blev Erik Heffer invald i Platina-akademien (reklambranschens Hall of Fame).