Med passion för affischkonst

Vi har ränt runt bland museer, arkiv, släktingar och privatsamlare – allt för att hitta de bästa svenska vintage reseaffischerna. Nu vill vi visa upp dem för hela världen. Vi drivs av en passion till klassiska reseaffischer. Till ingenmanslandet där konst och reklam möts. Till ett resande där drömmen om, och resan till, destinationen är grejen.

Varför just reseaffischer?

Vi ser reseaffischer som ett tidsdokument, som kulturhistoria. Reseaffischer berättar hur man under 1900-talets första hälft såg på sitt eget land och sin stad. Det är både stiligt och ofta också humoristiskt.

Se till exempel på Sundsvall. När staden 1947 arrangerar Svenska skidspelen är det med en karta över Sundsvall och en skidflicka som pekar ut staden med sin stav. För att visa vilken progressiv stad Sundsvall är har markerat ut inte mindre än sexton rykande smutsiga fabriker som pryder inloppet till staden …

Låt oss ändå vara överens om en sak: det bästa som finns är att resa. Dåtidens affischkonstnärer kunde verkligen konsten att visualisera människors drömmar och förväntningar om landet i norr. En fjällresa i Jämtland eller en badvecka i Varberg eller varför inte en sommartur till Visby. I affischens värld var allt inom räckhåll.

Genom affischerna kan vi också följa med samhällsutvecklingen. I de äldsta ligger fokus på Maskinen: stor båt, snabbt tåg och glänsande flygplan. Senare handlar det om att illustrera resmålet och att visa på resandets glädje och glamour.

Men hur började allt?

Det var en vanlig dag med fönstershopping i Helsingfors, Finland, cirka år 2005. Plötsligt stannar journalisten Magnus upp. I skyltfönstret hänger en originalaffisch från 1930-talet: En dam smuttar på champagne, i bakgrunden en klassisk Helsingfors-spårvagn: Det är glamour. Det är lugn. Det är ro.

Magnus fryser till, han inser att hans liv är förutbestämt: Han ska bli en affischjägare. Han ska hitta dem alla. Ja, han ska göra den första boken om finländska reseaffischer. Men det han inte visste då var att boken i sin tur skulle leda till ett designföretag. Att vi en dag skulle sälja produkter med klassiska finländska affischmotiv till hela världen. Och att vi snart skulle göra samma sak också i Sverige.

I dag är Come to Sweden ett växande designföretag med passionen och hjärtat på precis samma ställe: För affischkonsten och för konstnärerna.