Erik Andrén var till yrket en framstående kulturhistoriker. Han anställdes på Skansen 1929 och blev förste intendent och föreståndare för Skansens kulturhistoriska avdelning 1949–57. Sedan blev det Nordiska museets högreståndsavdelning 1958–65 och därefter avdelningen för bostadsskick i fem år. Andrén skrev om byggnadshistoria, äldre möbler och silver. Bland hans verk märks Skokloster (1948) och Möbelstilarna (1948).
Vad som är mindre känt är Erik (han kallades Kirre bland sina vänner) Andréns passion för måleri och skulptering. Han läste visserligen konsthistoria på Stockholms högskola och deltog i en informell konstnärsklubb, men utan en mer formell konstnärlig utbildning var målandet och skulpterandet mer ett stort fritidsintresse än ett yrke och han hade få verk utställda. Färdiga tavlor, teckningar och skulpturer blev huvudsakligen gåvor till vänner och bekanta. Inga signerade illustrationer finns med i någon av hans böcker.
Men för Skansen och senare för Nordiska museet fick Andrén användning för sin konstnärliga talang och han producerade under 1930och 40-talen ett ansenligt antal uppskattade affischer som sattes upp runt om i Stockholm.
Tillsammans med gode vännen och kollegan Gotthard Gustafsson bildade duon under 1930-40-talen Skansens interna byrå för affischproduktion även om det inte var en huvudsyssla för någon av dem. Erik Andrén var god vän med konstnären Olle Nyman som då och då åtog sig affischuppdrag för Skansens räkning.